De eerste geconnecteerde snelweg van Europa? In Wallonië!

Wallonië bedenkt de snelweg van de toekomst

Audi Magazine

In de mobiliteit van morgen zal autonoom rijden centraal staan. Hierbij zullen voertuigen rechtstreeks communiceren met hun omgeving en zelf zorgen voor de veiligheid en vlotte doorstroming van het verkeer. Wallonië legt de eerste steen van deze belangrijke ontwikkeling met zijn Plan Lumières 4.0, geleid door het LuWa-consortium, dat niet alleen de verlichting van 2.700 rijstroken moderniseert, maar ook de eerste geconnecteerde snelweg in Europa aanlegt. Welkom op de weg naar de toekomst!

Wallonië bedenkt de snelweg van de toekomst
En toen was er licht …

En toen was er licht …

76% energiebesparing, verlichting die zich aan het verkeer en het weer aanpast, een netwerk van sensoren die kunnen communiceren met voertuigen ... allemaal binnen hetzelfde budget als het oude wegennet. Het 4.0-lichtplan betekent een echte revolutie op het vlak van mobiliteit, vertelt Alexia De Gyns, communicatieverantwoordelijke bij LuWa: “Het contract dat het Waalse Gewest ons heeft toegekend, ging officieel van start op 15 februari 2019. Het betreft zowel de financiering, het ontwerp, de modernisering en het onderhoud – over 20 jaar – van de verlichting op de Waalse wegen. Het werk is al ver gevorderd, aangezien er al 70.000 lichtpunten voorzien werden van nieuwe led-lampen, op een totaal van 100.000 die behouden zullen blijven”. Dankzij led-lampen, waarvan het witte licht beter geschikt is voor het menselijk oog, kunnen bestuurders afstanden beter inschatten. Ze verbruiken ook veel minder energie dan de vroegere natriumlampen. In combinatie met een intelligent lichtmanagementsysteem zal het verbruik met 1,3 miljard kWh dalen, ofwel een vermindering van de CO2-uitstoot van 166.000 ton over 20 jaar.

Zien en gezien worden

Zien en gezien worden

"De eerste missie van het Plan Lumières 4.0 is zorgen voor goede, betrouwbare verlichting", vervolgt Alexia De Gyns. “De veiligheid van de weggebruikers is zelfs verbeterd. Dankzij de 2.500 sensoren die op de wegen zijn geplaatst, past de verlichting zich nu aan de verkeersomstandigheden aan. Deze zal worden versterkt bij een ongeval, op de werven maar ook op de opritten, wat de zichtbaarheid van voertuigen en het invoegen in de verkeersstroom zal vergemakkelijken. Als er een spookrijder aanwezig is, kunnen de lichten knipperen om automobilisten te waarschuwen voor het gevaar”. Deze aanpassing van de lichtsterkte in functie van het verkeer of het weer (bij regen of sneeuw zal de intensiteit worden verhoogd) wordt beheerd vanuit een controlecentrum dat de gegevens van de sensoren ontvangt. “We gaan de lichten niet aan- en uitzetten als knipperende kerstbomen”, lacht Digital & Innovation Director Constant Winckel. “Het dimmen van de lichtintensiteit houdt rekening met de analyse van verkeersstromen. Bij normaal verkeer worden wijzigingen aangebracht in stappen van enkele tientallen minuten. Maar bij detectie van een voertuig op een oprit bijvoorbeeld, neemt de intensiteit direct met 20% toe.”

Een duurzaam model

Een duurzaam model

De besparingen die het nieuwe intelligente systeem oplevert, zijn voldoende om de hele modernisering te financieren, benadrukt Alexia De Gyns: "Concreet blijft de budgettaire enveloppe van 600 miljoen gelijk, die gepland was voor onderhoud over 20 jaar, maar het volledige systeem is totaal gerenoveerd. Inclusief een grote vooruitgang op het vlak van duurzaamheid, aangezien we ook de ecologische impact verminderen. De nieuwe verlichting houdt in het bijzonder rekening met de Natura 2000-gebieden die de wegen doorkruisen, door het licht te verminderen of zelfs uit te schakelen om natuurlijke ecosystemen en biodiversiteit te beschermen. De armaturen lichten niet horizontaal op, de masten zijn lager en de kleurtemperatuur minder schadelijk om lichtvervuiling te verminderen, en de nachtcycli en het gedrag van fauna en flora te respecteren. Globaal gezien verlichten we beter, op het juiste moment en met de juiste intensiteit, afhankelijk van de omgeving en de specificiteit van de plaats.

Slim rijden

Slim rijden

Via de connectie met een IoT-applicatie voor het beheer van de stedelijke ruimte zullen de 2.500 sensoren de weg openen naar talloze interactieve diensten zoals videobeveiliging, borden met aanpasbare berichten, of het beheer van signalisatie of toegangswegen. Hierbij wordt ook het energieverbruik van de verlichting nauwkeurig gemeten. "Daarnaast worden UBR's (Roadside Units) ingezet op snelwegen en knooppunten in Wallonië", voegt Constant Winckel toe. “Ze worden uitgerust met Bluetooth-verkeerssensoren en V2X-technologie (Vehicle-to-everything), waarmee voertuigen kunnen communiceren met het wegennet. Zo worden de Waalse snelwegen de eerste geconnecteerde snelwegen in Europa. Een belangrijke en noodzakelijke stap richting autonome voertuigen, maar ook om het verkeersmanagement wereldwijd te verbeteren.” Op naar de toekomst!

00:00 | 00:00

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels