Een VR-ervaring in uw Audi

Holoride. Rijden als bron van meeslepend virtueel plezier.

Audi Magazine

Wanneer onze wagens straks autonoom rijden, kunnen tijd en ruimte in het interieur helemaal anders ingevuld worden dan vandaag. Dit toekomstgerichte idee van verplaatsingen als bron van intense ervaringen vinden we nu al terug bij holoride, een spin-off van Audi. Het bedrijf lanceert een revolutionaire beleving in Virtual Reality, die u binnenkort kunt ervaren op de achterbank van nieuwe Audi modellen.

Een mysterieuze omgeving op vele lichtjaren van ons zonnestelsel, waar u met uw ruimteschip doorheen zweeft. Plots voelt u hoe u fysiek een scherpe bocht naar rechts maakt, waarbij uw spaceship synchroon deze beweging volgt. Tijdens een krachtige versnelling van uw ruimteschip wordt u diep in de zetel gedrukt, om vervolgens een nieuw zonnestelsel binnen te zweven … terwijl u nog steeds comfortabel op de achterbank van de Audi e-tron zit. Maak kennis met holoride.

holoride. Rijden als bron van meeslepend virtueel plezier.
Elastische content

Elastische content

De perfecte fusie van voertuigdata en game content is wat holoride bijzonder maakt. Met deze nieuwe technologie wordt een extra dimensie toegevoegd aan Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). “We selecteerden relevante data van de wagen - zoals locatie, snelheid, stuurbewegingen, acceleraties en remmanoeuvres - en koppelden deze aan virtuele omgevingen. Door dit te doen, creëren we een reis door virtuele werelden die perfect synchroon loopt met de voertuigbewegingen, en die een buitengewone vorm van entertainment biedt aan de inzittenden op de achterbank", vertelt Nils Wollny, mede-oprichter en CEO van holoride. En dit alles terwijl ze genieten van het grootste comfort. Aangezien de virtuele werelden bij holoride gesynchroniseerd worden met de bewegingen van de wagen, wordt wagenziekte tegengegaan met de holoride-headset. Zelfs bij een passagier die elke dag dezelfde route aflegt, zal de VR-headset telkens voor een nieuwe ervaring zorgen. De planeten op een bepaalde plaats zijn er de volgende dag misschien niet meer, omdat de autorit in de echte wereld ook anders zal zijn. Zo ontstaat een totaal nieuw mediaformaat: elastische content.

Het 25e uur

Het 25e uur

De technologie achter deze applicatie werd ontwikkeld door ingenieurs van Audi Electronics Venture GmbH, wat in 2018 leidde tot een spin-off met de naam holoride. De eerste resultaten werden geïntroduceerd op de CES 2019 in Las Vegas, een van de grootste techbeurzen ter wereld, waarbij de virtuele werelden van dit showcaseproject gecreëerd werden in samenwerking met experten van Disney.

Achter het concept van holoride schuilt de vraag hoe onze mobiliteit de komende jaren zal veranderen en wat dit betekent voor onze beleving in de wagen. Het idee is dat mensen met autonoom rijdende wagens elke dag een uur extra winnen, namelijk de tijd die ze vroeger achter het stuur doorbrachten om te pendelen. Dit noemt Audi “het 25e uur”, en deze extra vrije tijd zal digitale services onderweg des te belangrijker maken.

Felix Schwabe, Head of Digital Business Development bij Audi, verduidelijkt: “Rijden zal niet enkel meer gaan over je tijdig verplaatsen van A naar B. Daarom proberen we de binnenruimte van wagens volledig te herinterpreteren. Werk- en leefruimtes worden steeds meer één. Zo willen we tijd teruggeven aan onze klanten, een extra uurtje per dag. Tijdens deze “extra” 60 minuten kunnen passagiers zichzelf verliezen in een film of game bijvoorbeeld, of genieten van interactieve content.

Audi modellen klaar voor holoride

Audi modellen klaar voor holoride

Audi is de eerste autoproducent ter wereld die deze revolutionaire VR-ervaring inbouwt in zijn wagens. Vanaf dit najaar zullen geselecteerde Audi modellen - voorzien van de derde generatie van de modulaire infotainment-toolkit (MIB 3) en het nieuwste softwarecluster - geschikt zijn voor holoride. Concreet gaat het om de Audi A4, A5, A6, A7, A8, Audi Q5, Q7, Q8, Audi e-tron, Audi e-tron Sportback en Audi e-tron GT quattro. Om holoride te gebruiken, moet een geschikte Virtual Reality-headset met de wagen verbonden zijn via Bluetooth Low Energy (BLE).

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels