Esports is booming business

Audi Magazine

In minder dan een decennium heeft esports zijn plaats veroverd in de topsport, met wedstrijden die ondertussen net zo populair zijn als de Super Bowl of het WK Voetbal. Als supporter van het eerste uur ondersteunt Audi tal van toernooien in België. Van League of Legends tot Counter-Strike: een terugblik op het ontstaan van moderne mythes.

Esports is booming business
De grootste match aller tijden

De grootste match aller tijden

New York, 2016. In een propvol Madison Square Garden speelt SKT tegen Rox de halve finale van het World Championship. Geen enkele fan wil deze clash tussen de twee beste teams ter wereld missen. En niemand zal vergeten dat hij of zij getuige was van de beste game aller tijden volgens de esports-community. In de 32e minuut van de tweede game staat SKT met 1-0 aan de leiding, maar plots zorgt Rox voor de gelijkmaker met een adembenemende zet van Pray, zijn AD Carry (een van de onderste spelers). Zijn kristallen pijl doorkruist het hele terrein en houdt de teleportatie tegen van Duke, SKT's Top Laner. Een legendarische tussenkomst die de 18.000 aanwezige toeschouwers deed opschrikken van verbazing. Rox zal de serie uiteindelijk in 5 wedstrijden verliezen, waardoor SKT de titel pakt. Maar net als de Michael Jordan-jaren in het basketbal, zal deze editie van 2016 een keerpunt betekenen en van esports een wereldwijd fenomeen maken. De digitale atleten maken voortaan deel uit van de sportieve hall of fame.

Herbeleef het einde van dit historische duel
Definitief in de spotlights

Definitief in de spotlights

Zes jaar later zijn esports-wedstrijden net zo populair als die van de grote “klassieke” sportdisciplines. Het succes van de PGL Major Antwerp 2022, tijdens de maand mei in het Antwerpse Sportpaleis, spreekt alvast boekdelen. Deze editie van de wereldwijde Counter-Strike:GO-competitie bracht de wereldtop samen voor een prijzenpot van 1 miljoen euro. Uiteindelijk won het internationale team Faze Caln - met thuisbasis Los Angeles - van de Oekraïense titelverdediger Natus Vincere, en dit voor 40.000 uitzinnige fans en meer dan 150 miljoen online kijkers. "Volgens studies zijn er wereldwijd zo'n 500 miljoen esports-fans, van wie de helft ook spelers zijn", bevestigt Sander Van Der Haegen, accountmanager bij Meta. “Wie denkt dat esports wordt gespeeld door een handvol nerds in zweterige kelders, heeft het helemaal mis. Dit zijn echte wedstrijden op hoog niveau, met professionele coaching en training.”

Wat speel jij?

Wat speel jij?

In de wereld van esports gaat alles tegen hoge snelheid. Sommige games blijven weliswaar onklopbaar, andere verschijnen of verdwijnen heel snel, en dit in zeer diverse categorieën. Er zijn bijvoorbeeld weinig overeenkomsten tussen de dribbels in voetbalgame FIFA en een FPS (First Person Shooter) zoals Counter-Strike of de nieuwe Valorant, die strategisch in team worden gespeeld. Even grote verschillen zijn er tussen een eerder tactische MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) zoals League of Legends, de roes van een Fortnite Battle Royale en de acrobatische trucs van de voetbal-racegame Rocket League. De beste spelers wisselen soms ook van spel, zoals twee van onze nationale helden ScreaM (Adil Benrlitom) en Ex6TenZ (Kevin Droolans), die van Counter-Strike naar Valorant overstapten. Sander Van Der Haegen herinnert ons eraan dat België verschillende esports-sterren heeft: “Een van de best betaalde landgenoten is geen speler, maar een wereldberoemde presentatrice en analiste: sjokz (Eefje Depoortere). De huidige League of Legends Top Laner voor Team Liquid, een Amerikaans team dat tot de beste ter wereld behoort, is ook een Belg. Zijn naam is Bwipo (Gabriël Rau), die ook een aantal seizoenen voor het Europese topteam Fnatic speelde.”

Epische overwinningen

Epische overwinningen

De spanning van esports is niet alleen voorbehouden aan de toppers. Net als bij voetbal, tennis of hockey is de passie van amateurs onlosmakelijk verbonden met het succes van de profs. "Er zijn 6,1 miljoen spelers in België", zegt Sander Van Der Haegen. “De meesten zijn tussen de dertig en veertig jaar oud. Dit is een dynamische en rijke poel die alleen maar groeit.” Verre van de soms bovenmenselijke prestaties van de profs, ervaren zij dagelijks deze 'epische overwinningen' die gametheoreticus en ontwerper Jane McGonigal beschrijft als buitengewone virtuele versnellers van ons echte leven: "In de gamewereld worden velen van ons de beste versie van onszelf: klaar om anderen razendsnel te helpen, complexe problemen op te lossen, zichzelf te herpakken na elke tegenslag en het steeds opnieuw te proberen.” Ga ervoor en GLHF! (Good Luck Have Fun, de rituele intro van elke esports-game).

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels