24 uur van Spa: twee Belgische teams kiezen voor Audi

24 uur van Spa: twee Belgische Audi-teams gaan voor een vijfde zege

Audi Magazine

71 bolides van dezelfde categorie op het mooiste circuit ter wereld, een hele waaier aan animaties (onder andere ook een concert van Martin Solveig) en een secondenstrijd op het scherp van de snee...Met zo een menu vormen de CrowdStrike 24 Hours of Spa hét niet-te-missen evenement van de start van de zomer!

24 uur van Spa: twee Belgische Audi-teams gaan voor een vijfde zege
De race werd voor dit jaar vervroegd naar 1 en 2 juli

De race werd voor dit jaar vervroegd naar 1 en 2 juli, waardoor de nacht iets korter zal zijn dan gewoonlijk het geval is. De race vormt echter nog steeds een grote uitdaging, en alle rijders zijn het er over eens: de 24 uur van Spa is één van de moeilijkste wedstrijden om te winnen.

Sinds in 2011 de GT3-categorie als hoogste klasse werd ingevoerd is Audi de constructeur die in de grootste GT-race ter wereld het meeste overwinningen wist te behalen. Als winnaar in 2011, 2012, 2014 en 2017, en met tien podiumplaatsen tijdens de laatste 12 edities is de Audi R8 LMS GT3 zonder twijfel de wagen die het evenement het meest gekleurd heeft. En het is verre van afgelopen!

Twaalf Audi’s, waarvan vijf voor Belgische teams

Dertien Audi’s, waarvan vijf voor Belgische teams

Voor deze 75ste editie worden op zaterdag 1 juli om 16u30 niet minder dan dertien R8 LMS GT3 Evo II op de startgrid verwacht. Drie daarvan hebben een rijderstrio dat uitsluitend uit fabrieksrijders van Audi Sport customer racing bestaat. En de Audi-armada heeft ook een Belgisch tintje, want twee teams racen onder Belgische vlag: Boutsen VDS en het debuterende Comtoyou Racing.

“We willen voluit de Belgische kaart trekken”, stelt Jean-Michel Baert, Team Principal van het team uit Frameries. “We komen met drie wagens aan de start, en vijf van onze tien rijders zijn Belgen. Met drie fabrieksrijders – de Duitser Christopher Haase (winnaar in 2017) en de Belgen Frédéric Vervisch en Gilles Magnus – mikt onze Audi #11 duidelijk op de zege. Twee andere teams krijgen ook steun van Audi Sport: Trésor Orange 1 en Saintéloc. Bij het twintigtal favorieten voor de zege zijn er dus drie Audi’s.”

Comtoyou, specialist in de toerwagenracerij (het team is de officiële vertegenwoordiger van ons merk in de TCR World Tour en haalde al heel wat titels in TCR Europe binnen), maakt dit jaar zijn debuut in de 24 uur van Spa. Maar daar maakt Jean-Michel Baert zich geen zorgen over. “Het wordt dan wel een première voor Comtoyou, men mag niet vergeten dat zowat elk lid van het team al ervaring heeft in wedstrijden over 24 Uur”, stelt hij. “Onze Program Leader, de Franse ingenieur Sébastien Breuil, is een specialist van de Audi R8 LMS GT3 én van wedstrijden van lange adem. En onze team manager François Verbist, die wist met een ander team al de 24 Uur van Spa te winnen. Men kan dus niet stellen dat het voor ons een grote stap in het onbekende is.”

Toch werd er een specifieke voorbereiding op punt gesteld. “We hebben de twee testdagen van de officiële Proloog optimaal benut”, preciseert Jean-Michel. “Bij drie van de vier sessies zetten we zelfs de snelste tijd neer, wat uiteraard heel positief is. Er is uiteraard nog een groot verschil tussen de tests en de race, maar het is altijd beter om voorin te kunnen meedraaien. Dat is het beste bewijs dat we in de juiste richting aan het werken zijn.”

Elk detail is belangrijk

Elk detail is belangrijk

De race kan tijdens de weken in de aanloop naar de uithoudingsklassieker ook in het atelier al beslist worden. Voor het technische team is elk detail belangrijk. “We hebben afgelopen winter drie splinternieuwe Audi’s R8 LMS GT3 Evo II gekocht en die worden voor de 24 Uur helemaal gereviseerd”, stelt François Verbist, Team Manager bij Comtoyou. “Bovendien zullen we er ook voor zorgen dat we voldoende reserveonderdelen hebben klaargestoomd, om eventuele herstellingen zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren. Zo monteren we bijvoorbeeld al op voorhand de naafdragers of schokdempers, om dat deel van de wagen na een ongeval of een technisch probleem zo snel mogelijk te kunnen herstellen.”

En dan is er ook nog de logistiek. Om drie wagens te laten rijden zijn er ter plaatse ongeveer 35 mensen nodig. Ingenieurs, mecaniciens, maar ook mensen die verantwoordelijk zijn voor de banden of de catering van het hele team.

Races in de race

Races in de race

Hoewel alle wagens aan de start GT3-wagens zijn, zullen er in de race verschillende races in de race worden uitgevochten. Het hele startveld wordt onderverdeeld in verschillende klassen, op basis van de internationale rangorde van de rijders. Zo zijn er klassen die exclusief aan semiprofessionele rijders of gentlemen drivers zijn voorbehouden.

In één van de categorieën vinden we het Waverse Boutsen VDS terug. Het team met de naam van ex-F1 GP-winnaar Thierry Boutsen en graaf Marc van der Straten zal twee Audi’s R8 LMS GT3 Evo II laten rijden: één in de Gold Cup (met de Fransen Adam Eteki en Aurélien Panis en de Italiaan Alberto di Folco op de #9) en één in de Silver Cup (de #10, die wordt gedeeld door de Fransman César Gazeau, de Amerikaan Roee Meyuhas en de Italiaan Andrea Cola).

Naast zijn bolide in de hoogste categorie laat Comtoyou Racing twee andere wagens in diezelfde categorieën rijden. Beter nog, dankzij twee klassezeges in de eerste twee wedstrijden in Monza en Le Castellet, staan de Belgen Maxime Soulet en Nicolas Baert samen met de Oostenrijker Max Hofer met hun Audi #21 zelfs aan de leiding van de tussenstand in de Gold Cup. En dat is niet alles! Na winst in Monza en een derde plaats in Zuid-Frankrijk voeren de Belg Sam Dejonghe, de Nederlander Loris Hezemans en de Schot Finlay Hutchison de Silver Cup aan. In Spa krijgt dat trio op de Audi #12 versterking van de Zwitser Lucas Légeret, wat hen alle kans geeft om goed voor de dag te komen. Kortom, of het nu om de algemene rangschikking gaat, of om de strijd in de verschillende klassen, de Audi’s hebben tijdens de op stapel staande 24 Hours of Spa overal wel iets in de pap te brokken. Aarzel dan ook niet om op 1 en 2 juli richting het mooiste circuit ter wereld te trekken, en ze luidkeels aan te moedigen!

Hoe u de wedstrijd kan volgen

Hoe u de wedstrijd kan volgen

Als u de CrowdStrike 24 Hours of Spa nog nooit ter plaatse hebt beleefd, kunnen we u enkel maar aanraden dat eens te doen, want het spektakel is absoluut de moeite waard. Meer dan 70 GT3-wagens van acht verschillende merken zien strijden op het mooiste circuit ter wereld is een heuse auditieve en visuele belevenis. Een goede raad: om de wedstrijd beter te kunnen volgen, neemt u best een FM-radio en hoofdtelefoon mee. Stem af op 106.5 FM om naar het commentaar te luisteren.

Zet op uw programma ook zeker de parade in het centrum van Spa, op woensdag. Alle rijders en alle wagens die deelnemen aan de 24 uur trekken naar het hart van de kuuroord, midden tussen de fans. Als de zon van de partij is, zal u in een ontspannen sfeer door een waar openluchtmuseum kunnen wandelen. Voor de muziekliefhebbers is het concert op zaterdagavond aan de voet van de Raidillon, met Martin Solveig als absolute headliner, eveneens een magische moment.

Indien het u onmogelijk is om naar Spa-Francorchamps af te zakken, kan u de grote Belgische uithoudingsklassieker ook van op afstand beleven, met een integrale – en gratis – live-uitzending van de wedstrijd, inclusief de kwalificaties. Daarvoor kan u terecht op het GTWorld YouTube-kanaal, waar de spectaculaire beelden worden voorzien van Engels, Frans, Duits en Italiaans commentaar. Kortom, een uitstekende manier om de belangrijkste race van het seizoen op de voet te volgen. Pakt Audi zijn vijfde zege? We hopen van wel!

(Foto’s : SRO/J. Benichou & P. Hecq)

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels