Brengt elektrische mobiliteit ons binnenkort verder dan ooit?

Brengt elektrische mobiliteit ons binnenkort verder dan ooit?

Audi Magazine

Hoe we ons verplaatsen van A naar B (en van C naar D) heeft een enorme impact op de klimaatverandering. Zelfs een eenvoudige trip naar de winkel draagt bij aan de luchtverontreiniging en de opwarming van de aarde.

Met andere woorden: als we een manier vinden om transport groener te maken, komt de oplossing voor de huidige milieuproblemen misschien onverwacht snel in zicht. Elektrische vervoersmiddelen hebben al langer een goede reputatie als hét schonere, ‘groenere’ alternatief. Maar de huidige generatie experts kijkt verder dan het louter elektrificeren van wagens en openbaar vervoer.

Zo zijn kleinere, individuele ‘micro-EV’s’ aan een opmars bezig. Robin Chase, stichter en voormalig CEO van autodeelbedrijf Zipcar, voorspelde voor 2019 correct “een explosie van elektrische deelfietsen en steps.”

Elektrische mobiliteit
Elektrisch parcours in meerdere delen

Elektrisch parcours in meerdere delen

Nieuwe transportmodi omarmen op microniveau is de sleutel om ons volledige parcours van deur tot deur te elektrificeren. En – in het verlengde daarvan – een antwoord te bieden op de klimaatuitdagingen. Het gaat dan vooral om de ‘first’ en ‘last’ mile – termen die vooral binnen de logistieke en telecomsector zijn ingeburgerd – de korte afstanden die we vaak aan het begin en einde van een traject afleggen.

Een goed voorbeeld is wanneer we een verre reis maken en het vliegtuig moeten nemen. De vlucht zelf zit dan als het ware ‘gesandwicht’ tussen de verplaatsing vanaf je woonplaats en naar het hotel, die meestal met de trein, bus of taxi gebeurt.

Maar zelfs aan een gewone treinrit gaat vaak nog een auto- of busrit vooraf. Hoe kort deze verplaatsingen ook mogen zijn, ze dragen allemaal bij aan het grotere probleem.

Gelukkig is er nog een ruime marge om deze first en last miles efficiënter en ecologischer te maken. De opmars van kleine, elektrische en individuele vervoersmiddelen speelt daarin zeker een belangrijke rol. In België zijn ze alvast een succes.

Extra power

Pedalen met extra power

Een van de opvallendste evoluties op transportvlak is die van een eerder bescheiden vervoersmiddel: de fiets. In België, fietsland bij uitstek, zijn elektrische fietsen (e-bikes) momenteel de populairste fietscategorie. Met een marktaandeel van 45% steken ze volgens Velofollies – dé jaarlijkse Belgische fietsbeurs – zelfs de klassieke scooter voorbij als het voorkeursvervoersmiddel voor kleine verplaatsingen binnen de stad.

Die explosie kwam er niet zomaar: de Belgische regering hielp een handje. Zo daalde de belasting op elektrische fietsen van 21% naar 6% én kwam er ook een duidelijke regelgeving.

E-bikes die maximaal 25 km/u gaan, vereisen bijvoorbeeld geen specifieke verzekering. Snellere exemplaren (de zogenaamde speed pedelecs), die tot 45 km/u halen, vallen dan weer onder dezelfde regels als scooters. Dat betekent dat bestuurders een helm moeten dragen, ouder moeten zijn dan 16 jaar, hun fiets moeten laten registreren en een verzekering moeten afsluiten.

Die maatregelen zorgden ervoor dat de veiligheid van de Belgische straten erop vooruit is gegaan voor chauffeurs, fietsers en voetgangers. En het extra papierwerk lijkt voorlopig niemand af te schrikken. “Onze klanten kiezen meestal voor de snellere elektrische fietsen. Zo gaan ze mee op in de flow van het verkeer”, zegt een fietsenverkoper.

E-bikes zorgden ook voor een belangrijke verschuiving in de richting van transport als dienst, iets wat we in de toekomstige mobiliteitsmix nog veel meer zullen zien. Alleen al in hoofdstad Brussel bieden Uber's Jump en concurrent Villo bijvoorbeeld meer dan 1000 e-bikes te huur aan voor toeristen en pendelaars, die zo de beruchte Belgische files vermijden.

Elektrische step

Easy does it met een elektrische step

Als u al dat trappen (zelfs met een extra duwtje in de rug) maar niks vindt, hebt u in Brussel de keuze tussen vijf bedrijven voor elektrische steps. In totaal staan er zowat 5000 voertuigen ter beschikking van Brusselse pendelaars: spring erop, zoef doorheen de stad en stap af – en dat alles zonder transpireren.

Tot nu toe volstond voor de aanbieders een simpele vergunning, maar die regels zijn recent verstrengd. Verhuurders van steps moeten nu minimaal 50 exemplaren aanbieden die worden opgeladen met groene energie. Er gaan zelfs stemmen op om het aantal steps te beperken en een parkeerverbod in te voeren in erg drukke stadsdelen. Doel daarvan is om te vermijden dat pendelaars ‘dumpen en doorgaan’.

Ondanks deze striktere regels financierde Uber in Brussel eind 2018 de lancering van Lime, met 500 elektrische steps. De app downloaden volstaat om een step in de buurt te vinden en te ontgrendelen. Een paar minuten later bent u al onderweg.

eenwielers

Micromobiliteit: eenwielers en hoverboards

Elektrische steps en e-bikes mogen dan onze afhankelijkheid van de traditionele auto verminderen, feit blijft dat ze gewoon elektrische varianten zijn van bestaande vervoersmiddelen.

Tijd voor iets experimentelers, dus! Of wat dacht u van de elektrische eenwieler? Geen circuskunstjes te bespeuren hier, maar eenvoudigweg een wiel dat zichzelf in evenwicht houdt met een gyroscopische motor. Sturen doet u met uw lichaam, de snelheid controleert u door naar voren en achteren te leunen.

Met ongeveer 50.000 gebruikers wereldwijd is de eenwieler momenteel nog vrij niche. Van het meest populaire model, de InMotion V8, werden 12.000 exemplaren verkocht in 2017. De verwachting is dat de fanbase nog zal groeien, met de komst van grotere en krachtigere modellen zoals de V10. Dit futuristische stukje technologie heeft een aantal voordelen: het is draagbaar, dus u neemt het makkelijk mee op de trein of naar uw bureau. Bovendien laadt u het op aan een gewoon stopcontact. Een waarschuwing: als evenwicht niet uw sterkste kant is, kan dit weleens een verhaal van vallen en opstaan worden …

Als u zich comfortabeler voelt met twee wielen, dan is de hoverboard misschien meer uw ding. Met wielen aan weerskanten volgt dit toestel de bewegingen van uw lichaam. Opnieuw niet evident, maar toch zijn hoverboards populairder dan hun eenwielige evenknie. De Global Hoverboard Market verwacht een stijging van het marktaandeel van 4,26% tegen 2021.

e-tron scooter

Naadloos schakelen tussen transportmodi: de Audi e-tron Scooter

Wat is nu de sleutel tot het massaal omarmen van micromobiliteit? Eerst en vooral: een proactief overheidsbeleid – en dat zit bij de Belgische regering wel goed. Zo is er nu het ‘mobiliteitsbudget’, dat pendelaars wil stimuleren om zich milieubewust te verplaatsen. Sinds september 2019 staat de Belgische overheid alle medewerkers toe om ​​hun ecocheques te gebruiken voor de aankoop van elektrische scooters, eenwielers en hoverboards.

Een ding is van vitaal belang wanneer we kijken naar de toekomst en de fundamentele veranderingen die er nodig zijn: we moeten onze verplaatsingen beschouwen als opgebouwd uit vele delen. En voor elk deel bestaat er wel een aangepaste vorm van elektrisch vervoer.

De sleutel om deze mentaliteitswijziging te doen werken? Ervoor te zorgen dat het schakelen tussen transportmodi volledig naadloos verloopt. En dat is waar Audi op inspeelt: de nieuwe e-tron Scooter past met gemak in uw kofferbak.

Er mag misschien nog een lange weg te gaan zijn om onze huidige problemen op te lossen, bovenstaande voorbeelden tonen alvast aan hoe een combinatie van slimme vervoersmiddelen een tastbaar deel kan uitmaken van dezelfde reis.