ecoBirdy. Schoon design.

ecoBirdy
Een mooi design voor een schonere wereld

Audi Magazine

Duurzaamheid voegt een belangrijke dimensie toe aan creativiteit. Premium design wordt zo - letterlijk - toekomstgericht in elke vezel. Audi bewijst dit bijvoorbeeld met het tapijt van de Audi e-tron GT quattro, dat 100% gerecycleerd nylon bevat uit productieafval, tapijten en visnetten. Het Antwerpse bedrijf ecoBirdy creëert dan weer prachtige designobjecten uit o.a. gerecycleerde plastic. Oprichters en designers Vanessa Yuan en Joris Vanbriel delen hun visie.

ecoBirdy Een mooi design voor een schonere wereld
ecoBirdy startte in 2018

ecoBirdy startte in 2018 met de productie van slim ontworpen meubels uit gerecycleerde kunststoffen. Wat inspireerde jullie om met dit materiaal te werken?

Na verschillende jaren ervaring in de mode- en designindustrie vroegen we ons af: waarom iets nieuws creëren als er al veel goede ontwerpen bestaan? Hoe kunnen weinspelen op de behoeften en problemen waarmee onze wereld vandaag wordt geconfronteerd, naast esthetiek en functionaliteit? De debuutcollectie van ecoBirdy was het resultaat van twee jaar intensieve research rond plastic, plastic speelgoed en de recycleerbaarheid ervan. Het was spannend om onze kennis van design te combineren met nieuwe technologieën op het vlak van recyclage en plasticproductie. We wilden zinvolle producten maken die aansloten bij onze bekommernis voor het milieu. Een uitdaging, maar wel een waarvan we denken dat ze de moeite waard is.

gerecycleerde materialen

De combinatie van premium kwaliteit en gerecycleerde materialen is voor veel mensen nog nieuw. Wanneer werd dit een evidentie in jullie aanpak?

We benaderen het recycleren van plastic op een andere manier dan mensen verwachten. Zo blijven we ver weg van de homogene grijze massa. De manier waarop ecoBirdy plastic recycleert, vereist een nauwkeurige sortering en handwerk. Hierdoor kunnen we niet alleen de originele kleur behouden, maar krijgt ook elk product een unieke textuur en patroon. Dankzij ons vakmanschap krijgt het materiaal een premium uitstraling met een beperkte impact op het milieu. Het was altijd ons doel om designstukken van hoge kwaliteit te maken waarin je de recyclage voelt. Wij geloven dat je de perceptie alleen kan veranderen als we afval omzetten in hoogwaardige producten.
Tegenwoordig zijn mensen zich meer bewust van het milieu, het belang van eerlijke materialen en een verantwoordelijke productie. Deze waarden werden de basis om de productcategorie en marktpositie te definiëren, en hoe consumenten premium kwaliteit ervaren.

het maatschappelijke bewustzijn

Hoe dragen jullie nog bij aan het maatschappelijke bewustzijn?

Ons schoolprogramma leert jonge kinderen over plastic recycleren en circulaire economie. Hierbij worden ze begeleid door ons verhalenboek "Reis naar een nieuw leven" dat niet alleen een verhaal vertelt over afval, maar ook alles rond het probleem en de oplossing ervan. We hopen dat niet alleen de esthetiek en functionaliteit, maar ook het verhaal van ecoBirdy de jongere generatie kan inspireren. Wij geloven dat we bij hen moeten starten, we moeten immers de toekomst veranderen waarin zij zullen leven.
We werken bovendien met een beschutte werkplaats waar men mensen tewerkstelt die meer kansen moeten krijgen om te integreren in de samenleving. Bij ecoBirdy zorgen we ervoor dat onze producten niet alleen milieubewust zijn, maar ook iets teruggeven aan de gemeenschap. Gelijkheid en inclusiviteit zijn onze richtlijnen voor allerlei samenwerkingen.
We verspreiden het bewustzijn door content te creëren met onze community rond een ​​nuttige, groenere levensstijl. De informatie lijkt misschien onbeduidend, maar we geloven dat het verbinden van mensen en kleine veranderingen samen een krachtige impact kunnen hebben.

Als we het hebben over duurzame voeding

Je werkt samen met bedrijven om hun afval te recupereren en te upcyclen. Hoe betrek je hen bij het ecoBirdy-verhaal?

We werken inderdaad samen met bedrijven om circulaire oplossingen en duurzame praktijken voor te stellen. Eerst proberen we het bedrijf, hun producten en klanten te begrijpen. Vervolgens analyseren we de mogelijkheden en bieden we verschillende voorstellen aan. Bijvoorbeeld het wijzigen van bepaalde productieprocessen, het toevoegen van een stap in de supply chain of een communicatiecampagne naar klanten en opdrachtgevers. Qua design geloven we in het creëren van praktische en mooie objecten, en we passen hetzelfde principe toe op B2B-projecten. Onze voorstellen zijn uitvoerbaar, met haalbare doelen. Het resultaat moet altijd mooi en tastbaar zijn.
We nemen deze B2B-service op in ons bedrijf omdat we weten dat we samen een grotere impact kunnen creëren.

Jullie eigen productie verloopt ongetwijfeld ook zo duurzaam mogelijk

Jullie eigen productie verloopt ongetwijfeld ook zo duurzaam mogelijk?

Ja, er wordt veel moeite gedaan om te zorgen dat onze producten 100% recycleerbaar zijn via de meest voorkomende technologieën over de hele wereld. We hebben een duidelijk inzicht in de levenscyclusanalyse van onze producten (LCA). Dit helpt ons om het duurzame effect en de milieu-impact te monitoren. Meubels maken uit gerecycleerd plastic - zoals wij doen - is niet het meest eenvoudige. Ons fabricageproces vereist een intensief-professionele handmatige behandeling en we hebben ervoor gekozen om in Europa, Italië en België te produceren. Door de productie dichtbij te houden, zorgen we voor het respecteren van eerlijke werkomstandigheden.
Waar mogelijk gebruiken we groene stroom. Alle verpakkingsmaterialen worden hergebruikt of gerecycleerd en we kiezen voor CO2-neutrale productie en transport. Als B Corp gecertificeerd bedrijf meten wij het verbruik van energie en water. Onze elektriciteit wordt ingekocht bij een producent van zonne- en windenergie.

toekomstplannen van ecoBirdy

Wat zijn de toekomstplannen van ecoBirdy?

Bij ecoBirdy zullen we blijven doorgaan met het onderzoeken en toepassen van slimme innovaties die het leven van mensen verbeteren, met een minimale impact op het milieu. Onze benadering hierbij is ‘adaptief ontwerp’, waarbij producten worden ontworpen om de samenleving voor te bereiden op toekomstige veranderingen in leefgewoonten en klimaat. Het merk creëert zowel producten als strategieën die beter zijn voor de planeet, alsook betere connecties tussen mens en milieu willen faciliteren.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels

  • Header.jpg
    Duurzaam culinair genieten volgens Elliott Van de Velde
  • carbon-neutral-production-header.jpg
    100% elektrisch en CO2-neutraal: Audi e-tron GT gaat in productie bij Böllinger Höfe
  • 1920x1080_block_A3SB.jpg
    Audi zet de duurzame (r)evolutie verder met de recyclage van plastic flessen