Hoe IONITY elektrische mobiliteit voor langeafstandsritten mogelijk maakt

Zorgen over laadpunten zijn definitief van de baan. Sinds begin 2020 beschikt IONITY over een krachtig laadpuntennetwerk hebben uitgebouwd met ca. 400 snelladers langs belangrijke verkeersassen in Europa. Maar waar zullen die laadpalen dan staan en hoe zullen ze van stroom worden voorzien? Audi-blogauteur Stefanie Lackner ging op onderzoek uit en tankte kennis bij. Ze deed dat in het gezelschap van Anno Mertens, projectleider bij Audi voor snelladers.

M. Mertens, hebt u uw Audi vandaag al opgeladen?

Anno Mertens: Ja, toch wel. Ik rijd met een Audi e-tron en ik laad mijn batterij vrij regelmatig op, zowel thuis als op het werk.

Mogen we dan aannemen dat u zich, in tegenstelling tot heel wat klanten, geen zorgen maakt over het rijbereik van uw elektrische auto?

Dat klopt, volgens mijn bescheiden mening is die bezorgdheid ongegrond. Samen met ons eerste 100% elektrische model, de Audi e-tron, werken we ook aan laadoplossingen, niet alleen voor thuis maar ook langs de openbare weg. We wisten dat we een betrouwbaar laadnetwerk zouden moeten voorzien voor onze elektrische langeafstandsauto, zodat onze klanten hun auto kunnen gebruiken als hun belangrijkste vervoersmiddel. IONITY is een belangrijke stap voor klanten en autobouwers.

Wat maakt IONITY zo bijzonder?

IONITY is meer dan gewoon een fabrikant van snelladers: het is een samenwerkingsverband met verschillende concurrenten die de handen in elkaar hebben geslagen om van elektrische mobiliteit een succes te maken. Tot nu toe volstond een korte stop langs de snelweg niet om een batterij volledig op te laden, aangezien er geen snellaadnetwerk beschikbaar was. Er moest dus iets gebeuren. Samen met BMW, Daimler en Ford richtte de Volkswagen Group met Audi en Porsche in november 2017 de joint venture IONITY op. Dat was het begin van het eerste krachtige, pan-Europese oplaadnetwerk.

Hoe wil IONITY meer laadstations voor elektrische auto's plaatsen?

IONITY kijkt uit naar partners in Europese landen met aantrekkelijke locaties langs grote verkeersassen en snelwegen – plaatsen waar chauffeurs vaak stoppen tijdens lange ritten. Ze werken dan samen met partners als Tank & Rast, SHELL, OMV, MRH en Circle K. Allemaal hebben ze hetzelfde doel voor ogen: tegen 2020 in totaal 400 snelladers installeren en uitbaten op optimale locaties. Zo'n 200 stations zijn nu al operationeel en de contracten voor de meeste andere locaties zijn ondertekend.

Het design van de laadstations ademt innovatie en vermogen. Zal de technologie erin slagen om de consument te overtuigen?

Dat staat buiten kijf. Het krachtige laadnetwerk is gebouwd om technologisch toekomstgericht te zijn. Ieder snellaadstation heeft gemiddeld zes laadpunten. IONITY maakt gebruik van de open Europese oplaadstandaard CCS (Combined Charging System). De allereerste volledig elektrische Audi kan worden opgeladen met 150 kW. Wij zijn de eerste autobouwer die een dergelijke laadcapaciteit aanbiedt voor seriemodellen. Dankzij IONITY is de auto in amper 30 minuten helemaal klaar voor de volgende lange etappe. En er is meer: de laadstations zijn zo gemaakt dat ze ook toekomstgericht zijn. Dat betekent dat ze technisch gezien in staat zijn om in de toekomst ook op te laden met 350 kW.

Een praktisch voorbeeld: ik moet de batterij van mijn elektrische auto opladen in een IONITY-station langs mijn route van Berlijn naar Wenen. Hoe ga ik te werk?

Heel eenvoudig. Wie een elektrische auto bij Audi koopt, ontvangt een kaart voor de e-tron Charging Service. De klant hoeft die kaart enkel tegen de laadpaal te houden om het oplaadproces in gang te zetten. De betaling verloopt digitaal aan de hand van de bankgegevens die de eigenaar heeft ingegeven in zijn myAudi app. In de toekomst zal Plug & Charge inhouden dat de klant enkel de laadkabel moet aansluiten op zijn auto. De auto verbindt dan automatisch met het laadstation: ontzettend praktisch en gemakkelijk dus.

En waar haalt IONITY zijn elektriciteit?

De joint venture heeft zichzelf tot doel gesteld om zo veel mogelijk hernieuwbare energie te gebruiken. Om de meeste snelladers in Europa te laten werken met groene stroom, werkt IONITY samen met lokale energieleveranciers. Elektrische mobiliteit is maar zinvol en duurzaam leefbaar als de elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare bronnen.

IONITY voorziet elektrische auto's in Europa van stroom en het nodige rijbereik. Hoe ondersteunt Audi bestuurders van elektrische wagens buiten Europa?

De oplaadvereisten verschillen van land tot land. Zo verschillen de vereisten in de VS en Canada nauwelijks met die in Europa. Klanten daar willen ook lange afstanden kunnen afleggen in hun 'battery electric vehicle' oftewel BEV. 'Electrify America' en 'Electrify Canada' bouwen momenteel aan een krachtige snellaadinfrastructuur met oplaadcapaciteiten die vergelijkbaar zijn met die van IONITY-stations. Meer dan 300 stations zijn al in gebruik. In China dan weer ligt de situatie anders. Daar zijn er nauwelijks klanten die pakweg de afstand van Peking tot Shanghai met de auto willen afleggen. Hoewel de afstanden tussen de Chinese grootsteden aanzienlijk zijn, liggen de vereisten voor een laadinfrastructuur er helemaal anders.

Laden met IONITY in Europa tegen 2020

Laadstations

400

laadstations in

25

landen

Een laadstation elke

120

km

Wat zijn, los van IONITY, de volgende belangrijke doelstellingen van Audi op het vlak van elektrische mobiliteit, rijbereik en infrastructuur?

In 2018 betekende de Audi e-tron het begin van ons elektrische offensief. Dat zijn we nu systematisch en grootschalig verder aan het implementeren. Dit jaar lanceerden we de Audi e-tron Sportback, onze tweede elektrische auto. Beide modellen zijn geschikt voor de langeafstandsmobiliteit: de Audi e-tron heeft een rijbereik van ruim 400 km (volgens WLTP).

Klanten die hun auto willen opladen, kunnen daarvoor gebruikmaken van de e-tron Charging Service, die hun praktische toegang biedt tot ongeveer 80 procent van alle openbare laadstations in Europa. Laden met AC of DC? 11 of 150 kW? Dat kan allemaal met één en dezelfde kaart. 24 Europese markten doen al mee en dit jaar breiden we uit naar Oost-Europa. Klanten kunnen hun auto opladen in ruim 130.000 laadstations doorheen Europa en dat aantal neemt onophoudelijk toe. We hebben dus al heel wat bereikt en we blijven voortgaan in dezelfde richting.

Hoe ziet u de toekomst van de automobielsector?

We bevinden ons midden in een transformatieproces. Het is tijd om verder te denken dan de auto. Daar kunnen we in dit tijdperk van elektrische mobiliteit gewoon niet meer omheen. De auto zal een fundamenteel onderdeel blijven van het systeem, maar er zullen nieuwe elementen bij komen. Een voorbeeld daarvan is dat auto's worden aangesloten op thuisbatterijen en stroomnetten. Ook hier weer moeten we dus verder denken dan de auto als we waarde willen creëren voor onze klanten.

M. Mertens, heel erg bedankt voor dit uiterst boeiende gesprek.