circulaire economie

Audi promoot de circulaire economie

Duurzaamheid is de kern van Audi's bedrijfsstrategie. Audi levert voortdurend inspanningen om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, bijvoorbeeld door verantwoord om te gaan met grondstoffen. De visie hier is een gesloten circulaire economie: verminderen, hergebruiken, recycleren.

Audi verspilt geen druppel water

Om de ambitieuze doelstelling van een circulaire economie te realiseren zet Audi in op duurzaamheid. Dat start al in de productie. Het is de bedoeling om in alle Audi-vestigingen auto's te produceren zonder één druppel afvalwater. De fabriek in San José Chiapa in Mexico dient daarbij als voorbeeld. Daar wordt al het afvalwater gezuiverd en vervolgens teruggevoerd naar het waternet van de fabriek. Het perfect hygiënische water wordt hergebruikt in de productie of om bijvoorbeeld de groenvoorzieningen water te geven. De volgende stap is een nog grotere besparing op het vlak van grondwaterverbruik.

Herstellen in plaats van weggooien

Hergebruik is nog zo'n belangrijk onderdeel van de circulaire economie: herproductie is het industrieel controleren van gebruikte onderdelen om er nieuwe onderdelen van originele kwaliteit van te maken. Dat proces en de verkoop van die onderdelen via onze reserveonderdelenactiviteit creëert aanzienlijke toegevoegde waarde. En niet alleen uit ecologisch standpunt, maar ook economisch gezien, aangezien we zo een aardig bedrag uitsparen. Het programma om die onderdelen te herproduceren kreeg de naam Exchange 2.0 mee en maakt gebruik van digitale diagnostische methoden om mechatronische afwijkingen te detecteren, analyseren en rectificeren. Het programma wordt momenteel getest met transmissies en zal in een later stadium ook worden ingezet voor andere onderdelen.

Batterijen recycleren

Tegen 2025 wil Audi 20 elektrische voertuigen aanbieden. Dat betekent dus ook een stijging in de vraag naar batterijen. Audi levert grote inspanningen om de levenscyclus van die batterijen zo duurzaam mogelijk te maken en is een actief lid van de Global Battery Alliance. Die organisatie legt de nadruk op het naleven van mensenrechten en sociale standaards bij het delven van grondstoffen, maar ook op het zoeken naar oplossingen voor het hergebruik van lithium-ionbatterijen. Audi neemt ook actief deel aan onderzoekssamenwerkingen, bijvoorbeeld met recyclagegroep Umicore, om een kringloop voor onderdelen uit hoogspanningsbatterijen uit te werken zodat die onderdelen steeds opnieuw kunnen worden hergebruikt. Op dezelfde manier krijgen gebruikte batterijen een tweede leven in de hoofdzetel in Ingolstadt, waar ze momenteel worden ingezet voor een proefproject met vorkliften en trekvoertuigen. "Iedere lithium-ionbatterij verbruikt veel energie en waardevolle grondstoffen die optimaal moeten worden benut", aldus Peter Kössler, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek bij Audi AG. Daarom omvat elektrische mobiliteit bij Audi ook een concept voor het verstandige hergebruik van batterijen.

Zuinig omspringen met grondstoffen als aluminium

Voor de omhulsels van zijn batterijen gebruikt Audi ook aluminium. Dat lichtmetaal wordt verkregen uit bauxiet in een bijzonder energieverslindend proces. Om grondstoffen en energie uit te sparen lanceerde Audi het project Aluminium Closed Loop, waarbij metaalresten worden teruggestuurd naar leveranciers om te worden gerecycleerd. Alleen al in 2018 werd zo 90.000 ton CO₂ uitgespaard. Audi is de eerste autobouwer die het duurzaamheidscertificaat van het Aluminium Stewardship Initiative (ASI) kreeg voor zijn duurzame productie van batterijomhulsels.

Audi gebruikt momenteel gemiddeld

15

%

aluminium – dit cijfer neemt toe

aluminium – dit cijfer neemt toe

90.000

ton

uitgespaarde CO₂ via het project Aluminium Closed Loop

komt overeen met

39

%

minder CO₂-uitstoot

En dit zijn maar enkele domeinen waarin Audi focust op duurzaamheid om materiaalkringlopen te sluiten als onderdeel van een circulaire economie. En die bewijzen dat het mogelijk is.

Audi op weg naar een circulaire economie

  • Audi ondersteunt de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties.
  • Audi is lid van tal van initiatieven, verenigingen en werkgroepen, zoals de Global Battery Alliance en het Aluminium Stewardship Initiative (ASI), en werkt samen met stakeholders om ecologische, economische en sociale uitdagingen aan te pakken.
  • Het bedrijf houdt rekening met de hele levenscyclus van een auto en beperkt zich niet tot de emissies tijdens het gebruik ervan. Tegen eind 2025 wil Audi de milieu-impact van de vestigingen van de Groep met 30% per geproduceerde auto verlagen in vergelijking met referentiejaar 2015. Een doelstelling op lange termijn is de gesloten circulaire economie.
  • Het is de visie van Audi om in alle vestigingen voertuigen te produceren zonder enige CO₂-uitstoot of afvalwater. De fabrieken van Brussel (koolstofneutraal) en San José Chiapa (geen afvalwater) hebben die doelstelling nu al bereikt.