R8 Spyder V10 quattro > Audi R8 > Audi België
The new Audi R8 Spyder V10 quattro

Audi R8 Spyder V10 quattro

Geef alles en iedereen het nakijken.
De Audi R8 Spyder V10 quattro.

Gecombineerd brandstofverbruik*: 13,0 l/100 km
Gecombineerde CO₂-uitstoot*: 297 g/km

Achter u: de krachtige uitlaatpijpen van de atmosferische V10-motor. Boven u: een stralend blauwe lucht. De Audi R8 Spyder V10 quattro combineert racekarakter met exclusiviteit. Twee straffe beloftes van deze krachtige sportwagen, en allebei worden ze in gelijke mate ingelost.

Download alle
00:00 | 00:00
  • Indrukwekkend: de Audi R8 Spyder V10 quattro sprint in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u.

  • Afsluiten in stijl: de luchtuitlaat over de volledige breedte van de auto met de ver naar boven gehaalde diffusor.

  • Compromisloze prestaties: de vlakke sleuven in de motorkap herinneren aan hét sporticoon, de Audi Sport quattro.

  • Achteraan zorgen 128 opvallende leds voor de goed zichtbare uitstraling.

  • Open voor wat komen wil: de Audi R8 Spyder V10 quattro met open dak.

  • Een kijkje binnenin: alle bedieningselementen zijn gericht op de chauffeur.

  • De g-krachten, het koppel en de rondetijden staan allemaal rond de toerenteller gegroepeerd in de Audi virtual cockpit.

  • Eén druk op de rode knop op het multifunctiestuur en de atmosferische V10-motor komt brullend tot leven.

  • De nieuw ontwikkelde S tronic telt zeven strak afgestelde sportversnellingen.

Performancewaarden

Vermogen

419

kW

(570 pk)

Topsnelheid

322

km/u

Acceleratie

3.5

seconden

van 0 tot 100 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik*: 13,1-13.0 l/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot*: 297 g/km

Geen wens blijft onvervuld: de softtop

Als krachtige sportwagen kan het niet anders dan dat de Audi R8 gekenmerkt wordt door een uiterst lichte bouw. De softtop van de Audi R8 Spyder V10 quattro weegt maar 44 kg. Zo draagt die niet alleen bij tot de uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht, maar hij staat ook in voor een laag zwaartepunt, waardoor de auto stabieler door de bochten gaat. Bij snelheden tot 50 km/u plooit een elektrisch aangedreven hydraulisch systeem de softtop in amper 20 seconden op onder een deksel in koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP). De achterruit kan met een druk op de knop helemaal omhoog en omlaag worden geschoven.

Geen wens blijft onvervuld: de softtop

Atmosferische V10-motor: door en door krachtig

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. De 5.2 FSI-motor zegt alles over het ongetemde karakter van deze krachtpatser: bij 6200 rpm haalt het koppel tot 560 Nm. Zijn nauwe verwantschap met geavanceerde racewagens is overduidelijk. De smering via droog carter bijvoorbeeld maakt een bijzondere lage motorpositie mogelijk, wat de R8 in alle omstandigheden uiterst precies te besturen maakt. De speciale ontstekingssequentie van de 10 cilinders staat in voor het heerlijk karakteristieke gebrul van de motor waarvan u tijdens het rijden de hele tijd kunt genieten, zeker wanneer u met open dak rijdt.

De middenmotor levert 419 kW (570 pk), waardoor u in amper 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u spurt. Maar de topsnelheid ligt maar liefst 222 km/u hoger. Die bereikt u dankzij de nieuw ontwikkelde zeventraps S tronic-transmissie met sportieve versnellingen en geoptimaliseerde quattro aandrijving. Die staat in voor een optimale koppelverdeling in alle omstandigheden en een doorslaggevend voordeel op het vlak van tractie, rijdynamiek en veiligheid.

Audi R8 Spyder V10 quattro

Het chassis: uiterste precisie tot in het kleinste detail

Bij racewagens draait het niet alleen om de prestaties van de auto, maar ook om hoe precies en direct die kunnen worden overgebracht op de baan. Hier levert het chassis een deel van het antwoord: de ophanging met dubbele driehoeken van aluminium zorgt voor de geleiding van de vier wielen van de Audi R8. De Audi R8 is standaard uitgerust met "Audi drive select" dat de keuze biedt tussen vier rijmodi. Met de optionele Audi Magnetic Ride past het dempingssysteem de werking van de schokdempers aan uw rijstijl en het wegprofiel aan – waarbij er elke milliseconde minieme wijzigingen worden doorgevoerd voor ieder wiel afzonderlijk.

De herwerkte stuurassistentie geeft uw stuurbewegingen nu nog preciezer door aan de wielen en zorgt op die manier voor een uitzonderlijk accurate feedback van de weg. Het optionele Dynamic Steering past de stuurhoek aan uw snelheid aan zodat de auto extreem vinnig rijdt. Standaard zijn geperforeerde en geventileerde stalen remschijven. Hun opvallende, gegolfde design bewijst welke inspanningen Audi hier heeft geleverd om het lichtgewichtconcept door te trekken naar ieder detail. De remklauwen zijn beschikbaar in het zwart, en op verzoek ook in het rood.

The Audi R8 Spyder

Pure fascinatie – het design

Wanneer het dak dicht is, benadrukt de softtop het atletische uiterlijk van de Audi R8 Spyder V10 quattro. Met het dak open wordt alle aandacht naar de krachtige wielbogen getrokken. Net als de vlakke sleuven boven het Singleframe-radiatorrooster verwijzen die overduidelijk naar het racingverleden van Audi.

Diepe horizontale lijnen geven de voorkant een brede uitstraling waardoor de Audi R8 nog lager bij de grond en sportiever lijkt. Achteraan zet het luchtuitlaatrooster over de gehele lengte samen met de verhoogde diffusor en de nieuwe, ovale uitlaatpijpen de sportieve puntjes op de i. De standaard 19-duimsvelgen kunnen in optie vervangen worden door nieuw vormgegeven 20-duimsspaakvelgen, die verkrijgbaar zijn in een dynamisch ontwerp met 5 V's en drie verschillende oppervlakken.

Pure fascinatie – het design
Meer over het design

Interieur: focus en elegantie

Dat de Audi R8 een racewagen is, blijkt ook in het interieur: recht voor u omvat een brede boog alle bedieningsfuncties naar het voorbeeld van het op de chauffeur gerichte ontwerp van een monoposto. Daarnaast zijn de verwarmde sportzetels elektrisch en pneumatisch verstelbaar en bekleed met kwaliteitsnappaleder. Voor de Audi R8 Spyder V10 quattro werden nieuwe kleurencombinaties uitgedacht: pastel silver met steengrijze contraststiksels, palomino brown met staalgrijze naden, en zwart met stiksels in utopia-blue. En natuurlijk staat er geen grens op uw individuele wensen. Audi exclusive biedt u een ruime waaier aan kleur- en materiaalcombinaties.

Interieur: focus en elegantie

De Audi virtual cockpit: alles in uw gezichtsveld

De standaardcombinatie van MMI navigation plus en Audi virtual cockpit is de digitale voortzetting van het interieurconcept waarbij de chauffeur zich optimaal kan focussen op de baan. Het hele bedieningsconcept is zo ontworpen dat u alle belangrijke functies kunt bedienen zonder uw handen van het stuur of uw ogen van de weg te halen. Centraal op het grote 12,3-duimsscherm van de Audi virtual cockpit staat de snelheidsmeter. De andere waarden, zoals het koppel, de g-krachten, rondetijden, temperatuur van de motor en transmissieolie, bandendruk en temperatuur staan daarrond geschikt. Het MMI-besturingssysteem werkt met intelligente stemherkenning en kan in principe bediend worden zonder ook maar één hand van het stuur te halen.

Audi virtual cockpit