Audi e-tron GT concept > e-tron > Audi België
  • stage_exterior_front.jpg
elektrische sport auto Audi e-tron GT

Audi e-tron GT concept

Een echte elektrische
Gran Turismo

Audi presenteerde op de Los Angeles Auto Show 2018 de Audi e-tron GT conceptcar. Op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie van een volledig elektrische vierdeurs coupé.

De Audi e-tron GT komt in 2020 op de markt, na de recent gelanceerde Audi e-tron SUV en de Audi e-tron Sportback, die voor volgend jaar op de agenda staat.

Zoals het een echte Gran Turismo betaamt, is het model laag en breed, met een lange wielbasis. De e-tron GT meet 4,96 meter in de lengte, 1,96 meter in de breedte en 1,38 meter in de hoogte. Zijn carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal.

In cijfers

Acceleratie
van 0 naar 100 km/h

3,5

seconden

Elektrische actieradius
max.*

400

kilometer

Vermogen
max.

434

kW

Multimedia gallery
Download alle
00:00 | 00:00

quattro-looks

De batterij van de Audi e-tron GT ligt vlak in het chassis, wat niet alleen zorgt voor een laag zwaartepunt, maar ook voor meer vrijheid op designvlak. Net als de andere Sportback-modellen van Audi heeft de e-tron GT een aflopende daklijn en robuuste wielkasten en ‘schouders’ die de quattro-aandrijving van de auto te benadrukken. Onder die gespierde flanken gaan lichtmetalen 22-duimsvelgen schuil, met banden in de maat 285/30. Aan de voorkant is het bekende Singleframe-rooster lager en breder dan op de Audi e-tron SUV. De e-tron GT heeft – net als de RS-modellen van Audi – een honingraatstructuur. Het radiatorrooster wordt geflankeerd door matrix-ledkoplampen met lasergrootlicht. Het licht is geanimeerd en verwelkomt de bestuurder met een korte ‘groet’. Aan de achterkant van de in Kinetic Dust gespoten e-tron GT loopt over de gehele breedte een lichtbalk.

Duurzame en vegan-materialen

Het interieur is dankzij de lange wielbasis van 2,90 meter ruim en biedt plaats aan vier inzittenden op individuele sportzetels. Het digitale instrumentenbord en het centrale touchscreen zijn afgewerkt in het zwart en verdwijnen zodra ze worden uitgeschakeld. Audi heeft resoluut gekozen voor duurzame materialen en geeft daarbij een krachtig signaal voor het design van de moderne auto. Er werd afgestapt van producten van dierlijke oorsprong, die werden vervangen door kunstleer en gerecycleerde materialen.

Achterbank Audi e-tron GT concept
Meer informatie over de materialen

WLTP-rijbereik van 400 km

De vierdeurs coupé is uitgerust met twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 434 kW (590 pk), waarmee de e-tron GT in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en al na 12 seconden de 200 km/u overschrijdt. De topsnelheid van de e-tron GT bedraagt 240 km/u. Door zijn compacte elektrische aandrijflijn biedt de Audi 550 liter aan bagageruimte: 100 liter voorin en 450 liter achterin. Zijn batterij van 90 kWh ligt tussen de voor- en achteras onder de cabine. De e-tron GT haalt er een WLTP-actieradius van 400 kilometer* mee. De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via het Audi Wireless Chargingsysteem van 11 kW. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt-systeem, kan hij met een kabel in 20 minuten tot 80 procent opgeladen worden, wat goed is voor een bereik van 320 kilometer.

100% elektrische sportauto Audi e-tron GT

Interieur

De cabine van de Audi e-tron GT conceptcar is uitermate geschikt voor dagelijks gebruik en bovendien van topkwaliteit. Het zenuwcentrum bevindt zich links vooraan, op de plaats van de bestuurder. De middenconsole, het grote touchscreen in het bovengedeelte en de lijn van het deurpaneel en de cockpit omkaderen de bestuurderszetel. De bestuurder geniet van opperste ergonomie en heeft alle besturingselementen en het infotainmentsysteem van de Audi e-tron GT conceptcar comfortabel binnen handbereik. De sportzetels zijn geïnspireerd op de autosport en houden alle inzittenden comfortabel op hun plaats, zelfs in bochten die met hoge snelheid worden genomen.

Cockpit Audi e-tron GT concept
*
De waarden van de actieradius zijn voorlopig. Een EG-typegoedkeuring en conformiteitscertificaat met officiële waarde zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de genoemde en officiële waarde zijn mogelijk. De voorlopige actieradius kan voorts worden beïnvloed door factoren zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.