Vincent Vosse, gewend om te winnen

Audi Magazine

Passie geeft u de kracht om bergen te verplaatsen. Twijfelt u daaraan? Dan heeft u beslist nog nooit Vincent Vosse ontmoet. De man uit Verviers, die weldra 50 kaarsjes mag uitblazen, heeft zijn passie aangewend om van Team WRT een machine te maken die maar blijft winnen.

Vincent Vosse, gewend om te winnen
Er is meer dan veertig jaar verstreken tussen het moment dat de kleine jongen

Er is meer dan veertig jaar verstreken tussen het moment dat de kleine jongen van zes jaar met zijn ouders mee naar het Circuit van Spa-Francorchamps trok en het moment dat de Team Principal zijn team de LMP2-titel bij de 24 Uur van Le Mans 2021 zag winnen. Vier decennia die aan een razend tempo voorbijgegaan zijn en waarin de autosport de rode draad vormt.

“Het was voor mij allesbehalve vanzelfsprekend”, erkent Vincent. “Verschillende zaken hebben ertoe bijgedragen dat ik met de autosport in contact kwam. Ik herinner me dat ik in 1978 met mijn vader naar de 24 Uur van Francorchamps trok nadat hij een eenzitterpiloot had gesponsord. Mijn ouders kenden ook de ouders van Marc Duez, 15 jaar ouder dan mij, en waarover we indertijd regelmatig praatten. Als kind woonde ik vlakbij het Hôtel Amigo in Verviers. Rijders en teamleden verbleven er vaak wanneer ze in actie kwamen op Spa-Francorchamps. Evenementen als de Grote Prijs Formule 1, de 24 Uur van Francorchamps en de 1000 km van Spa betekenden heel wat in de streek, zonder uiteraard de Boucles de Spa te vergeten! Aangezien het mij erg interesseerde, trokken we regelmatig met vrienden naar de klassementsproeven en uiteraard is mijn passie daar ontstaan.”

14 jaar lang professioneel rijder

14 jaar lang professioneel rijder

Zoals heel wat anderen droomde ook Vincent Vosse er in eerste instantie van om plaats te nemen achter het stuur. Enkele voorzichtige stappen met huurkarts op de piste van Ensival aan de voet van de watervallen van Coo groeiden uit tot een veelzijdige carrière in de autosport. Na enkele kartwedstrijden ontdekte Vincent de eenzitterij, alvorens zich te richten op wedstrijden voor toerisme- en GT-wagens. “Ik heb de eer gehad om veertien jaar lang deel uit te maken van een select groepje professionele racepiloten”, vertelt Vincent. “Ofwel werd ik betaald door constructeurs of importeurs om hun belangen te verdedigen ofwel zette ik programma’s op door sponsors binnen te halen en een deel van de inkomsten als salaris aan te wenden. In de loop van de jaren heb ik een paar toffe dingen gedaan…”

Het palmares van Vincent bevat heel wat mooie verwezenlijkingen

Het palmares van Vincent bevat heel wat mooie verwezenlijkingen, met onder andere een zege bij de 24 Uur van Spa in 2002, een overwinning bij de 24 Uur van Zolder, zes deelnames aan de 24 Uur van Le Mans en een GT-titel bij de European Le Mans Series. Het is ook tijdens zijn carrière als rijder dat hij relaties met de mensen van Audi Sport aanknoopte.

“Toen het seizoen 1994 ten einde kwam, besloot de sigarettenfabrikant die mijn carrière in de eenzitterij ondersteunde zijn deelname in de autosport stop te zetten”, vertelt Vincent. “Ik moest mijn carrière dus een andere wending geven en ik kon, via de Belgian Audi Club, in 1995 de Belgian Procar betwisten met een Audi 80 quattro Supertoerisme. Vervolgens werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan de wereldbeker in Kyalami, in Zuid-Afrika. Daar onmoette ik Dr. Wolfgang Ullrich, die aan het hoofd stond van Audi Sport, en zijn team. Omdat ik op de tweede plaats eindigde met mijn Audi 80 – na de nieuwe Audi A4 – en de samenwerking zeer goed was verlopen, heb ik goede relaties met hen weten te onderhouden.”

audi

Audi, uiteraard

Vincent wist het toen nog niet, maar deze ontmoeting zal een grote invloed hebben op het tweede deel van zijn carrière: die van co-baas van een team dat hij vandaag samen met Yves Weerts nog steeds leidt. “Toen we in 2009 het W Racing Team oprichtten, wilden we absoluut met Audi samenwerken”, legt hij uit. “Dat stond als een paal boven water! Audi won overal waar het merk aan de start verscheen. In het wereldkampioenschap rally, in de Pikes Peak klimkoers, in supertoerisme, bij de 24 Uur van Le Mans, … Ik heb gezien hoe zij te werk gingen, ik had een goede relatie met hen en ik wist dat ik in België steun zou kunnen genieten met dank aan de dynamiek van de Belgian Audi Club. 2010 was het eerste seizoen waarin de Audi R8 LMS GT3 echt aan klantenteams werd toevertrouwd. We kochten wagens en… gingen vol aan de bak!”

Er is geen weg rond de passie van Vincent Vosse en die koppelt hij aan twee andere eigenschappen: een perfectionisme zonder compromissen en een niet te stillen zegedorst. Sinds 2010 heeft Team WRT in de GT3-racerij alles gewonnen wat er te winnen valt! De 24 Uur van Spa, de 24 Uur van de Nürburgring, de 12 Uur van Bathurst, de 24 Uur van Zolder, het Europees Kampioenschap GT3 (wat vandaag als de “GT World Challenge Europe” door het leven gaat), …

Vanaf 2011

“Vanaf 2011 kregen we het vertrouwen van Audi Sport om het merk te vertegenwoordigen in de 24 Uur van Spa, een wedstrijd die we ook daadwerkelijk wonnen”, lacht Vincent. “Dat heeft ons in staat gesteld om onze relaties met Audi nog te versterken. Niet enkel in de GT-racerij, maar ook met een deelname aan de prestigieuze DTM in 2019 en 2020.”

Team WRT tekent quasi altijd present. En quasi altijd blijkt de werkwijze van het team uit Baudour een schot in de roos. En wanneer dat niet het geval is, vraagt men zich meteen af waarom dat niet het geval is. De machine stokt bijna nooit en jaar na jaar worden de prestaties beloond.

“Men vraagt me regelmatig wat het geheim is van het succes van WRT”, erkent Vincent. “Er is echter geen bijzonder geheim. Een zege is nooit de prestatie van een enkele persoon – rijder, ingenieur of iemand anders – of van een enkele werkwijze. Het is een teamprestatie. Het is ook de wil om onophoudelijk te verbeteren. Zelfs als we winnen, bespreken we tijdens de debriefing de zaken die niet perfect liepen. We willen de wedstrijd nadien beter doen… Mijn rol, als Team Principal, is om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben. Het is ook van belang om de teamgeest aan te wakkeren en de drive om te winnen vurig te houden bij iedereen die met ons samenwerkt. We zijn allemaal klaar om net dat tikkeltje extra te doen en om opofferingen te maken als de zege voor het grijpen ligt. Dat is het geheim.”

De droom van Le Mans

De droom van Le Mans

We hebben het begrepen, de troepen van Vincent Vosse en Yves Weerts zullen niet snel op hun lauweren rusten. In tegendeel, in hun ogen stellen er zich altijd nieuwe uitdagingen. “Eind 2020, toen het technisch reglement van de DTM veranderde, hadden we zin in een nieuwe uitdaging”, vervolgt Vincent. “Van in ons eerste seizoen in 2010 hebben we ons altijd voorgehouden dat we op een dag wilden deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans in de juiste context. En toen kwamen de sterren en planeten op één lijn. Audi Sport kondigde de ontwikkeling aan van een wagen voor de Hypercar-klasse om in 2023 opnieuw een gooi te doen naar de zege in Le Mans. Aangezien we hen wilden overtuigen dat we hun partner konden worden in dit avontuur, hebben we ons gestort op de LMP2-klasse, de tweede visie in de uithoudingsracerij.”

Hoewel alle topteams in LMP2 over identieke wagens beschikken (hetzelfde chassis en dezelfde motor), haalt Team WRT opnieuw zwaar uit. Het Belgische team wint zijn klasse bij de 24 Uur van Le Mans, het wereldkampioenschap uithouding en de European Le Mans Series. “Zelfs in onze stoutste dromen hadden we ons dit niet durven voorstellen in ons allereerste seizoen in de discipline”, erkent de Team Principal. “Het doel is nu om het algemene klassement te winnen. Daarom moeten we uitkomen in de Hypercar-klasse. We hopen dan ook oprecht dat we het vertrouwen van Audi Sport krijgen om vanaf 2023 voor de zege te strijden in de grootste uithoudingsrace ter wereld!”

Tegelijkertijd zal Team WRT ook de kleuren van het merk met de vier ringen blijven verdedigen in de belangrijkste GT-races, met uiteraard nog steeds hetzelfde doel voor ogen: de zege.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels