2022, een zeer sportief jaar voor Audi

Audi Magazine

Het zit in onze genen, in het DNA van ons merk. Audi staat garant voor sportiviteit en prestaties. Het is beslist geen toeval dat de autosport, dat fungeert als laboratorium voor het testen van technologiën die nadien overgebracht worden naar productiewagens, altijd al een grote rol gespeeld heeft in de ontwikkeling van ons merk… en zijn imago. Reeds in de jaren 1930 wonnen de bolides met de vier ringen van Auto Union Grand Prix-races, de voorloper van de huidige Formule 1.

In het begin van de jaren 1980 domineerde Audi het wereldkampioenschap rally met de quattro-technologie en daarmee zette het zijn onmiskenbare slogan “Vorsprung durch Technik” (ofwel “vooruitgang door technologie”) in de verf. Sindsdien is ons merk niet meer weg te denken uit de autosport en won het overal waar het aan de start verscheen: in de rally, bij klimkoersen, in races voor toerismewagens, in de enduranceracerij, in de Formule E (elektrische eenzitters), bij de GT’s, … Daarbij is Audi steeds nieuwe technologie blijven introduceren waarbij het, onder andere, de eerste constructeur was die de 24 Uur van Le Mans won met een hybride prototype. Dat was in 2012, precies 10 jaar geleden…

2022, een zeer sportief jaar voor Audi
Een decennium later is Audi nog steeds goed vertegenwoordigd in de autosport!

Een decennium later is Audi nog steeds goed vertegenwoordigd in de autosport! Daarbij belooft 2022 een uitzonderlijk sportief jaar te worden, met op 1 januari de start van de Dakar Rally, waar Audi drie Audi RS Q e-tron inzette. Een ongelooflijk innovatief project aangezien er voor het eerst een wagen met een elektrische aandrijving (gekoppeld aan een elektriciteitsgenerator) aan de start stond van de grootste – en moeilijkste – Rally-Raid ter wereld. Het door Audi Sport ontwikkelde prototype toonde meteen zijn potentieel en het merk met de vier ringen schreef – nog maar eens – geschiedenis door als eerste contructeur een etappezege (in feite zelfs meerdere etappezeges) te pakken met een elektrische bolide. De ervaring die bij deze editie 2022 is opgedaan zal uitermate van pas komen voor het volgende doel: de zege in het algemene klassement voor de Audi RS Q e-tron!

Ook op circuit zal Audi over de lippen gaan.

Ook op circuit zal Audi over de lippen gaan. Hoewel we niet meer met ons eigen team deelnemen aan het wereldkampioenschap FIA Formule E, zullen de eenzitters van het Envision Virgin Racing team in 2022 nog steeds gebruikmaken van de 100% elektrische aandrijving van Audi. De Nederlander Robin Frijns, tevens officieel Audi Sport-rijder, en de Nieuw-Zeelander Nick Cassidy vormen het rijdersduo.

Het customer racing programma

Het customer racing programma (het programma voor klantenteams) wordt verdergezet met vier modellen in de schijnwerpers. De Audi R8 LMS GT3 werd verder verbeterd en de wagen die vanaf nu “evo II” heet zal op zoek gaan naar succes in de belangrijkste GT-races, waaronder de 24 Uur van Spa. Daarvoor rekenen we met name op het Belgische Team WRT en onze landgenoten Dries Vanthoor, Charles Weerts en Frédéric Vervisch die bovendien allemaal fabriekspiloot zijn.

Belgische Comtoyou Racing

Ook het Belgische Comtoyou Racing zet zijn betrokkenheid in TCR Europe en, vooral, het FIA WTCR (de wereldbeker voor toerismewagens) verder met de nieuwe Audi RS 3 LMS. Is Fred Vervisch, vicekampioen bij de rijders in 2021, opnieuw van de partij? Zal Gilles Magnus opnieuw een Audi de sporen geven? Tot dusver werd er niets bekendgemaakt.

Audi R8 LMS G3 en de Audi RS 3 LMS

De Audi R8 LMS G3 en de Audi RS 3 LMS zullen uiteraard ook door klantenteams worden ingezet in kampioenschappen over de hele wereld en datzelfde zal ook het geval zijn voor de Audi R8 LMS GT2 – in 2021 winnaar van de GT2 European Series in zijn eerste seizoen – en de Audi R8 LMS GT4.

Verder betekent 2022 ook de eerste stap richting de toekomst met de voorbereidingen voor een langverwachte terugkeer.

Verder betekent 2022 ook de eerste stap richting de toekomst met de voorbereidingen voor een langverwachte terugkeer. Audi zal in 2023 namelijk een comeback maken in het wereldkampioenschap uithouding (FIA WEC) en ons merk zal daarmee meteen ook mikken op een 14e zege in de 24 Uur van Le Mans. Met zijn hybride Hypercar prototype, dat beantwoordt aan de LMDh-reglementering, zal Audi eveneens zeges kunnen beogen in het wereldkampioenschap en in het kampioenschap in de Verenigde Staten, het IMSA Weathertech SportsCar Championship. Verwacht wordt dat de Belgische formatie Team WRT deel zal uitmaken van deze terugkeer bij de prototypes, maar het is vooralsnog wachten op een officiële aankondiging. We kijken er alvast naar uit om de komende weken meer te weten te komen!

2022 kondigt zich voor Audi dus absoluut aan als een zeer sportief jaar! Terwijl we ons blijven voorbereiden op de toekomst en de ontwikkeling van nieuwe technologiën, zal ons merk de handschoen blijven opnemen tegen de concurrentie in verschillende kampioenschappen ter wereld. Niet meer dan normaal, want dat maakt deel uit van ons DNA!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels