Nieuwe Audi R8 V10 performance RWD. De overtreffende trap.

Audi Magazine

Als een Audi model het etiket “performance” krijgt, dan mag u zich verwachten aan nog meer vermogen en plezier. Bij de nieuwe Audi R8 V10 performance RWD hebben de ingenieurs van Audi Sport GmbH alweer de limieten opgezocht. Zijn duizelingwekkende vermogen, dynamische stuurinrichting, technologische hoogstandjes en achterwielaandrijving zorgen voor een nieuw sportief hoogtepunt.

Nieuwe Audi R8 V10 performance RWD. De overtreffende trap.
Het gamma van de achterwielaangedreven Audi sportwagens beschikt over een nieuw vlaggenschip.

Het gamma van de achterwielaangedreven Audi sportwagens beschikt over een nieuw vlaggenschip. Of beter twee, want de nieuwe Audi R8 V10 performance RWD is beschikbaar als Coupé of Spyder. Beide wagens worden grotendeels met de hand gebouwd in de ‘Böllinger Höfe’-fabriek op de Audi site in het Duitse Neckarsulm. Niet toevallig ook de productielocatie van de LMS GT4-racewagen, die voor ongeveer 60 procent uit dezelfde onderdelen bestaat.

Topsnelheid van 329 km/u

Topsnelheid van 329 km/u

De sportwagen met middenmotor geeft zijn rivalen het nakijken met een acceleratietijd van 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u (3,8 seconden voor de Spyder) en een topsnelheid van 329 km/u (327 km/u voor de Spyder).

Zijn krachtbron? De atmosferische V10 FSI-motor van 5,2 liter met een ongeëvenaarde sound en bliksemsnel reactievermogen. Goed voor een vermogen van 419 kW (570 pk) en een koppel tot 550 Nm, ofwel 30 pk en 10 Nm meer dan de Audi R8 V10 RWD. Deze kracht wordt via de S tronic met zeven versnellingen over de achterwielen verdeeld, waarbij een mechanisch sperdifferentieel met beperkte slip altijd een optimale tractie verzekert, ook op een nat wegdek.

Zoals bij elke Audi R8 is het koetswerk gemaakt van aluminium volgens het Audi Space Frame-design (ASF), met grote delen van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Hierdoor weegt de Coupé-versie slechts 1.590 kilogram, en de Spyder 1.695 kilogram.

Gecontroleerd driften

Gecontroleerd driften

De ophanging en rijdynamiek van de Audi R8 V10 performance RWD zijn specifiek uitgebalanceerd voor de achterwielaandrijving. Wanneer de Sport-modus geactiveerd is in de Electronic Stabilization Control (ESC), maken de afstelling van de ophanging en de regelsystemen gecontroleerd driften mogelijk.

Een dynamische stuurinrichting, voor het eerst beschikbaar op de achterwielaangedreven Audi R8, zorgt voor een nog preciezer en directer stuurgedrag op bijvoorbeeld slingerende landwegen of in bochten.

Herkenbare designkenmerken

Herkenbare designkenmerken

Het uitgesproken sportieve design van de Audi R8 V10 performance quattro is duidelijk geïnspireerd op dat van zijn GT4-broers. Bijvoorbeeld het brede, vlakke Singleframe-radiatorrooster in matzwart met R8-logo, geflankeerd door grote luchtinlaten, de frontsplitter, en achteraan het luchtuitlaatrooster en de ovale uitlaatpijpen.

De wagen is verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren. Een daarvan is Ascari Blue Metallic, een kleur die voorheen alleen beschikbaar was voor de R8 V10 performance quattro. Het ‘R8 performance’-designpack omvat een interieur met zwart Alcantara, contrasterende stiksels in Mercato Blue en decoratieve inzetstukken van koolstofvezel.

Racegevoel in het interieur

Racegevoel in het interieur

De strakke lijnen van het design zetten ook de toon in het interieur van de wagen.

Het meest in het oog springende element is de Monoposto: de grote, sterk afgelijnde boog die de zone voor de bestuurdersstoel overspant en herinnert aan de cockpit van een raceauto. De Monoposto omsluit de Audi virtual cockpit met een scherm van 12,3” in een vrijstaande behuizing.

De nieuwe R8-kuipstoelen of -sportstoelen, bekleed met leder en Alcantara, maken het racegevoel compleet voor zowel bestuurder als passagier.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels