CNG, plug-inhybride, mild-hybride: hybridewagens te over bij Audi

Audi Magazine

In een wereld die ernaar streeft om zijn CO2-uitstoot te verminderen, zijn de hybridewagens aan een opmars bezig. Audi is een van de voorvechters van deze technologie, die de fabrikant in drie verschillende vormen aanbiedt. Omdat elke bestuurder zijn eigen behoeften heeft.

CNG, plug-inhybride, mild-hybride: hybridewagens te over bij Audi
het quattro-systeem

Een maand geleden openden we deze reeks artikelen met een uiteenzetting over het quattro-systeem. Dat kende zijn introductie op het Autosalon van Genève en viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Deze maand belichten we een andere technologie die ook in Zwitserland werd onthuld, maar wel recenter, in 1990: het hybridesysteem. De eerste Audi die met deze innovatie was uitgerust, was een Audi 100. Zijn iconische vijfcilindermotor werd ondersteund door een tweede elektromotor op de achterwielen. Het systeem heette toen Audi duo.

Tegenwoordig is hybridetechnologie volledig ingeburgerd in de automobielsector en krijgt ze een prominente plaats in het gamma van Audi. De voordelen voor bestuurders liggen dan ook voor de hand, zoals een lager brandstofverbruik en mogelijke fiscale aftrek. Hou er evenwel rekening mee dat de term hybride een veelvoud aan zeer verschillende technologieën beschrijft. Ontdek welke Audi aanbiedt en wat ze voor u kunnen betekenen.

Aardgas of CNG

Aardgas of CNG

Het eerste type hybridisatie dat Audi aanbiedt, is meteen het eenvoudigste: aardgas, of CNG (Compressed Natural Gas). Bij Audi krijgen die modellen het label ‘g-tron’. Komt de term CNG u bekend voor? Logisch. Dit type aardgas is namelijk hetzelfde als datgene dat u thuis gebruikt om te koken of uw woning te verwarmen. Het enige verschil is dat het in wagens gecomprimeerd wordt, zodat het minder ruimte inneemt.

Drie modellen gebruiken deze technologie bij Audi. De Audi A3, A4 of A5 g-tron zijn uitgerust met een enkele motor die zowel op CNG als op benzine kan rijden. Aangezien dit twee verschillende brandstoftypes zijn, kunnen we effectief spreken van een hybridesysteem. Aan de pomp is het voordeel voor de bestuurder meteen duidelijk: een kilo CNG kost gemiddeld 0,90 €. En het is zuiniger: verkiest u CNG boven benzine? Dan ziet u uw brandstofverbruik gemiddeld met 25% dalen.

Lees meer over CNG
Plug-inhybride

Plug-inhybride

Als het op hybridisatie aankomt, denken de meeste bestuurders waarschijnlijk aan plug-inhybrides. Die laadt u eenvoudig op via een stopcontact. Deze modellen hebben twee motoren: een conventionele verbrandingsmotor die brandstof gebruikt (meestal benzine) en een tweede die wordt aangedreven door elektriciteit uit een batterij.

Bij Audi wordt dit type wagen aangeduid met de letters ‘TFSI e’. Onderweg kunnen ze de elektrische of verbrandingsmotor gebruiken, of zelfs de twee combineren om meer vermogen te leveren. Wanneer de elektromotor de voorkeur heeft, is de auto muisstil, verbruikt hij geen benzine en stoot hij dus geen uitlaatgassen uit.

voordelen

De voordelen van deze technologie zijn legio. De elektrische actieradius (doorgaans rond de 50 km) is geschikt voor de meeste dagelijkse ritten van Belgische bestuurders. Is de batterij leeg? Geen probleem, de benzinemotor neemt het automatisch over, zonder dat u daarvoor uw voet van het pedaal hoeft te halen.

Ten slotte is dankzij de elektromotor het officiële CO2-uitstootpercentage van deze wagens erg laag. En omdat dat laatste een grote invloed heeft op de belastingen die u op uw wagen betaalt, bieden plug-in hybrides onmiskenbare fiscale voordelen. Geen wonder dus dat deze modellen een groeiend succes kennen.

Ontdek meer over plug-inhybride
Mild-hybride

Mild-hybride

Het laatste hybridesysteem dat Audi ter beschikking heeft, is het MHEV-systeem (Mild Hybrid Electric Vehicle in het Engels, of mild-hybride). Audi gebruikt het in diesel- en benzinewagens. In tegenstelling tot plug-inhybrides rijden MHEV's niet dankzij de elektromotor. Die laatste wordt wel gebruikt om de belasting van de verbrandingsmotor onder bepaalde omstandigheden te verminderen. Concreet laadt er een kleine accu op wanneer de motor de opgewekte energie niet nodig heeft, zoals bij het vertragen of bergafwaarts rijden. Die energie recycleert de wagen vervolgens om het brandstofverbruik waar mogelijk te verminderen. Dat kan door de verbrandingsmotor vroeger uit te schakelen wanneer u afremt voor een verkeerslicht, of voor een duwtje in de rug bij het accelereren.

MHEV-systeem

Modellen die zijn uitgerust met het MHEV-systeem hebben dus een aantal tastbare voordelen. U hoeft ze niet zelf op te laden, ze stellen u in staat uw CO2-uitstoot te verminderen, en hun prijs blijft heel toegankelijk.

Bij Audi zijn de mogelijkheden van hybridisatie dus drievoudig, omdat de behoeften van elke bestuurder verschillen. Een lager verbruik, een betaalbare aankoopprijs, een belastingvoordeel: aan u de keuze welk model uit het gamma u geschikt acht.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels