Digitale Audi Matrix ledkoplampen:
choreografie van een miljoen microspiegels

Audi Magazine

Audi verlegt al jarenlang de grenzen van lichttechnologie voor wagens. Meest recente wapenfeit: de digitale Matrix ledkoplampen voor de nieuwe Audi e-tron Sportback. Met innovaties die zorgen voor meer veiligheid en zekerheid onderweg: voor u en voor de andere weggebruikers.
Gecombineerd stroomverbruik*/¹: WLTP: 25,8–21,1 kWh/100 km (NEDC: ) | Gemiddelde CO2 emissie*/¹: WLTP: 0–0 g/km (NEDC: )

Een verlichte geest ziet meer. De verlichte geest bij Audi? Stephan Berlitz. Hij is al bijna 20 jaar hoofd van ontwikkeling in licht- en zichtinnovaties en de verantwoordelijke voor de digitale Matrix ledkoplampen op de nieuwe Audi e-tron Sportback.

Digitale Audi Matrix ledkoplampen
Op de snelweg

Op de snelweg: een 50 meter lange loper van licht

Het nieuwe digitale verlichtingssysteem biedt functies die het rijden gemakkelijker en veiliger maken. Een groot voordeel is de rijstrook- en oriëntatieverlichting voor op de snelweg, waarbij de koplampen een lichttapijt projecteren dat tot 50 meter ver reikt. Dat verlicht de route van de bestuurder helder en past zich dynamisch aan tijdens het veranderen van rijvak. Kleine onderbrekingen in de lichtstraal geven bovendien de oriëntatie van de auto aan op de rijstrook. Zo kunt u er als bestuurder voor zorgen dat u perfect in het midden van het baanvak blijft rijden.

De digitale Matrix ledkoplampen produceren licht met de grootste precisie, ongeacht de rijomstandigheden. "We gebruiken het dimlicht om heel nauwkeurige verlichting in de bochten, in de stad en op de snelweg te creëren”, zegt Berlitz. “De grootlichten zijn zo afgesteld dat ze andere bestuurders niet verblinden."

Bekijk de video
Een miljoen microspiegels

Een miljoen microspiegels: de technologie achter de Audi Matrix ledkoplampen

De nieuwe Audi Matrix ledkoplampen zijn gebaseerd op DMD-technologie – of ‘Digital Micromirror Device’. Het hart van het apparaat is een kleine chip met ongeveer een miljoen microspiegeltjes.

De positie van die spiegeltjes bepaalt wat er gebeurt met het licht dat de drie leds genereren. Een lenzensysteem richt het grootste deel van het licht op straat. Moet een bepaald gebied gedimd worden? Dan slokt een dimmer een deel van het licht op.

Verlichting als communicatiemiddel

Verlichting als communicatiemiddel

Stephan Berlitz en zijn team brachten innovaties zoals ledkoplampen, dynamische knipperlichten en oled-achterlichten in serieproductie. En met de Audi Matrix ledkoplampen lanceert Berlitz alweer een nieuwe trend. "Er ligt een wereld van mogelijkheden in het verschiet, omdat wagens nu op een gerichte manier kunnen communiceren met hun omgeving via de verlichting", zegt Berlitz.

De wagens van Audi zouden bijvoorbeeld symbolen op de weg kunnen projecteren die waarschuwen voor ongevallen of ijzelplekken. Nog ideeën: oversteekplaatsen voor voetgangers, of pijlen die andere bestuurders waarschuwen voor een aanstaande rijstrookwissel – de lichttechnici bij Audi hebben heel wat uitdagingen voor de volgende jaren. Er zijn namelijk tal van mogelijkheden om verlichting in te zetten als communicatiemiddel. Nu is het alleen nog wachten op de overheid voor een aangepaste regelgeving.

Ontdek de Audi e-tron Sportback
00:00 | 00:00
*
De CO2-emissie en verbruikswaarden worden alleen ter indicatieve titel gegeven. Het is mogelijk dat de waarden die zijn opgegeven voor een specifieke configuratie van een voertuig verschillen van de waarden die worden weergegeven op het gelijkvormigheidsattest bij aflevering van het voertuig. Bovendien kan dit eventuele verschil de krachtens de toepasselijke wetgeving (sociaal, fiscaal, enz.) verschuldigde bedragen mogelijks beïnvloeden. Contacteer uw verdeler voor alle informatie over de fiscaliteit van uw voertuig.