Alles over belasting op inverkeersstelling | Audi België
BIV

BIV

Belasting op inverkeersstelling (BIV)

Waarover gaat het?

De belasting op de inverkeersstelling of BIV wordt aangerekend op het moment van de inschrijving van de wagen. Die BIV is van toepassing op nieuwe en tweedehands voertuigen. De BIV varieert afhankelijk van het gewest (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) en in functie van verschillende criteria.

Berekeningswijzen

3 hypothesen:

1. BIV voor een leasingwagen (in elk Gewest) ingeschreven op naam van de leasingmaatschappij.
2. BIV voor een niet geleasede bedrijfswagen in het Waals Gewest en in Brussel Hoofdstad.
3. BIV voor een niet geleasede bedrijfswagen in het Vlaams Gewest (ingeschreven op naam van het gebruikende bedrijf).

1e BEREKENINGSWIJZE:
VOOR EEN LEASINGWAGEN (OM HET EVEN WELK GEWEST) EN VOOR EEN NIET GELEASEDE WAGEN IN HET WAALS GEWEST EN IN BRUSSEL HOOFDSTAD

De belasting op de inverkeersstelling wordt berekend op basis:

- Van het vermogen van de motor (in kW).
- Van de fiscale paardenkracht van het voertuig (in pk).

Wanneer het vermogen van dezelfde motor uitgedrukt in fiscale paardenkracht (PK) en kilowatt (kW) aanleiding geeft tot het heffen van een belasting met een verschillend bedrag, dan wordt de BIV altijd bepaald op het hoogste bedrag.

De BIV voor een tweedehands wagen houdt rekening met de ouderdom van het voertuig, die bepaald wordt door de datum van de eerste inschrijving, in België of in het buitenland.

De aldus berekende belasting mag niet lager liggen dan € 61,50.

In het Waals Gewest heeft C0²-uitstoot enkel invloed op de BIV voor voertuigen met een NEDC uitstoot hoger dan 145 gram onder de vorm van een “Eco-malus”.

In afwachting van een officieel standpunt, zal men volgende ‘praktische oplossing’ toepassen voor de berekening van de Eco-malus voor nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021:
- als WLTP en NEDC 2.0 beschikbaar zal NEDC 2.0 worden gebruikt
- als enkel WLTP beschikbaar is zal WLTP worden gebruikt.

Als een leasingwagen in het Vlaams Gewest wordt ingeschreven op naam van de leasingnemer in plaats van de leasingmaatschappij, dan is onderstaande tabel niet van toepassing. Er dient dan rekening gehouden te worden met de wetgeving "BIV Vlaanderen" (zie 2e berekeningswijze).

Tarief 2022

Fiscale PK  en/of kw Benzine of Diesel
Tot 8 Tot 70 € 61,50
van 9 tot 10 van 71 tot 85 € 123
van 11 tot 11 van 86 tot 100 € 495
van 12 tot 14 van 101 tot 110 € 867
van 15 tot 15 van 111 tot 120 € 1.239
van 16 tot 17 van 121 tot 155 € 2.478
meer dan 17 meer dan 156 € 4.957

2e BEREKENINGSWIJZE:
VOOR EEN NIET GELEASEDE BEDRIJFSWAGEN - VLAAMS GEWEST OF GELEASED MAAR INGESCHREVEN OP NAAM VAN DE HUURDER

De belasting op de inverkeersstelling (BIV Vlaanderen) wordt berekend op basis van verscheidene milieugebonden kenmerken van het voertuig, zoals:

- De CO2-uitstoot
- De cilinderinhoud (cm³)
- De Euro-norm
- Het vermogen van de motor (kW)
- Het type brandstof
- De datum van de eerste inschrijving


Vanaf 01/01/2021 wordt voor de CO² uitstoot de WLTP waarde de norm voor nieuwe inschrijvingen in Vlaanderen en de formules werden hierop aangepast.

Ook vanaf 01/01/2021 vervalt volledig de fiscale vrijstelling van BIV en VB voor PHEV en CNG-voertuigen die nieuw worden ingeschreven.

Aangezien de formule complex is, kunt u de BIV Vlaanderen berekenen via de simulator beschikbaar op de website van de Vlaamse Belastingdienst.
Website van de Vlaamse Belastingdienst
Voor een samenvatting van de te betalen BIV voor heel België (alle gewesten) voor alle type motorisaties:
Klik hier

Belangrijk:

Met aankoopoptie, onderzoek ik of het beter is de wagen in te schrijven op mijn naam of op de naam van de leasingmaatschappij. Er kunnen aanzienlijke verschillen bestaan tussen TMC en BIV Vlaanderen.