Audi Magazine
In de schaduw van kasteel Ribaucourt in Perk wordt straks weer één van de sfeervolste en tegelijk groenste festivals ter wereld georganiseerd. Van bij z’n ontstaan heeft Paradise City als missie om duurzaamheid te verbinden met plezier. Een visie waarin Audi zich als trotse partner perfect kan vinden.
Een idyllische plek op een uitgestrekt kasteeldomein, waar enkele duizenden party people zich binnenkort 3 dagen lang komen laven aan de opzwepende beats van grote internationale namen en talent van eigen bodem. Dit alles verspreid over vijf verschillende podia, inclusief een gezellige sfeer en standjes met allerlei culinaire verrassingen. Dat is wat u kan verwachten op Paradise City, dat plaatsvindt op 1, 2 en 3 juli 2022. Maar het dancefestival is daarnaast nog zoveel méér dan dat.
Positieve impact
De laatste jaren groeit stilaan het besef dat festivals een niet te onderschatten ecologische impact hebben. Bij Paradise City leefde dit bewustzijn echter al bij de start in 2015, toen oprichters Gilles De Decker en Dimitri Verschueren duurzaamheid meteen centraal stelden in hun visie. Op deze manier wilden ze de bezoekers tijdens hun muzikale ontdekkingsreis inspireren tot veranderingen die een positieve impact hebben op het milieu.
Deze niet-aflatende inspanningen leverden Paradise City in januari van dit jaar alvast een maximumscore van 4 sterren op van “A Greener Festival”, een non-profit organisatie die events en festivals helpt om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. En deze zomer willen De Decker en Verschueren nóg beter doen.
Duurzamere mobiliteit
Na twee ietwat bijzondere jaren - waarbij werd uitgeweken naar een alternatief corona-proof concept “Paradise Down by the Lake” - is het festival deze zomer op volle kracht terug. Tijdens de 7e editie wil Paradise City zijn ecologische voetafdruk verder verlagen door o.a. te focussen op duurzamere mobiliteit. Zo stimuleert het festival de feestvierders om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te nemen richting Perk, onder meer door nachttreinen in te leggen vanuit het station van Vilvoorde naar Brussel, Antwerpen en Gent, in samenwerking met de NMBS. Daarnaast zullen alle shuttles tussen het station en het festival gratis én elektrisch rijden, dankzij Brussels Airport en De Lijn.
Bovendien levert Audi de 100% elektrische wagens die gebruikt zullen worden om artiesten in alle comfort én emissievrij naar het terrein te brengen, waarmee het festival zijn totale CO2-uitstoot met 6% kan verminderen. En ook het gebruik van de fiets wordt actief gepromoot, onder meer dankzij een fietsparking vlakbij de ingang, een kans voor fietsers om prijzen te winnen, én een partnership met Lucien - het nieuwe merk van fietsenwinkels van D’Ieteren - dat tijdens het festival zorgt voor beveiliging van de fietsparking, gratis check-ups en een service om banden op te pompen.
En net zoals een elektrische wagen zijn batterijen dient op te laden, moeten ook bezoekers op een festival dat af en toe doen. Geen betere plek hiervoor dan de gloednieuwe Audi RechargeZone, waar bezoekers tussen 2 dj-sets door even kunnen opladen dankzij deugddoende massages, verse sapjes en ontspannende muziek.
Zonne-energie
Een andere knappe prestatie van Paradise City is het bijzonder efficiënte energiegebruik op het terrein. Zo is 86% van de elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen, waaronder 10% van zonne-energie. In samenwerking met Audi wil Paradise City dit cijfer in de toekomst verhogen tot 40% zonne-energie, dankzij meer en grotere zonnepanelen. Zo zal Audi deze zomer een zonnepaneel van niet minder dan 170m2 installeren, naast 3 EcoPlant solar flowers en een gigantische batterij.
En dan zijn er nog de vele andere initiatieven rond transport met e-trucks, het aanbieden van fairtrade en lokale producten, het schrappen van vlees, het opwaarderen van het recyclagepark op de camping, het werken met herbruikbare bekers … Kortom, een inspirerende totaalervaring die volledig in het teken staat van duurzaamheid en plezier, zowel op als naast de dansvloer.